سایت آرامش روان

اس ام اس و جوک طنز

سایت آرامش روان

اس ام اس و جوک طنز

رقص

 

در ابتدا به منظور روشن کردن جایگاه انواع رقص در فرهنگ ایران بهتر است به یک طبقه بندی نسبی دست بزنیم . رقصندگان رقص های جدیدی که در دوره ی پهلوی ابداع شدند ( رقص ملی و باله ی ایرانی ) تمایل دارند نوع رقص خود را کلاسیک بنامند . به این ترتیب، آن ها هنر خود را از انواع دیگر رقص که عامیانه محسوب می شوند متمایز می کنند . اطلاق صفت کلاسیک به رقص ملی و باله ی ایرانی، که در صفحات آینده خواهیم گفت، سئوال برانگیز است و ما در این مورد به اختصار بحث خواهیم کرد . با این حال، این نوع رقص، چه واقعاً شایسته ی صفت کلاسیک باشد چه نباشد، از انواع دیگر رقص شهری در تهران به جهات بسیار متمایز می شود . ما این تمایز را اساس دسته بندی اولیه ی خود قرار داده ایم . از این منظر، در قدم اول می توان رقص ایرانی را با وجود گوناگونی وسیعی که منتج از تنوع فرهنگی نواحی مختلف است در دو نوع کلی کلاسیک و عامیانه طبقه بندی کرد . بدیهی است که در دل این تقسیم بندی انواع دیگری قرار می گیرند . در ضمن، ترجیح دادیم به علت تردیدی که در کلاسیک بودن نوع اول وجود دارد فعلاً آن را «موسوم به کلاسیک » بنامیم .

رقص


در شاخه ی عامیانه انواعی از رقص ها که توسط عامه ی مردم اجرا می شوند قرار می گیرند . با توجه به منطقه ای که رقص ها در آن جا اجرا می شوند ، مجدداً تقسیم بندی دیگری خواهیم داشت که تفکیک کننده ی رقص های روستاها و شهرستان ها از رقص های پایتخت است . رقص های روستاها و شهرستان ها همان رقص های محلی اند که مورد بحث این مقاله نیستند و تنها انواعی از رقص ها که از ابتدای قرن حاضر در تهران اجرا می شده اند تحت عنوان رقص عامیانه ی شهری مورد بحث قرار می گیرند . منظور از رقص عامیانه ی شهری ( حوزه ی تهران ) همان رقص هایی است که در نمایش های تخت حوضی اجرا می شده اند و « رقص روحوضی » یا « رقص مطربی » نامیده می شوند.

رقص

رقص یکی از قدیمی ترین هنرهای آدمی است. ولی رقص چیه؟ .... انواع آن چیه؟ .... جزو هنرهای نمایشی بودن؟... تاریخچه آن در ایران و در جهان چیه؟... ارتباطش با تئاتر؟ و ... این موضاعاتی است که اگر وقت اجازه بده تو تایپیکای مختلف بهشون بپردازیم .
تو این تایپیک در مورد خود رقص و اینکه اصولا رقص چیه و یا انواع اون چیه مطلب می زاریم.
دوستان دقت کنند که اگه مطلبی می زارن منبع اون رو هم بگن تا همه بهتر بتونیم ازش استفاده کنیم.

رقص

به نظر من رقص یعنی زندگی
یعنی تخلیه ی همه ی هیجانات درونی به شیوه ی مفید
من منبعی ندارم اما به نظر خودم رقص میتونه یه حرکت ارامش بخش باشه
مخصوص رقص باله

رقص

رقص پدیده‏ای است که از آغاز تا امروز در تمام جوامع بشری وجود داشته است،به نحوی که می‏توان‏ گفت هیچ جامعه انسانی بدون رقص وجود ندارد.
شیوه‏های اجرای رقص و دلایلی که رقص به خاطر آن انجام می‏شود اطلاعات بسیار متنوعی درباره‏ نحوه زندگی و تفکر اقوام در اختیار محققان قرار می‏هد.خیلی‏ها،رقص را امری غریزی قلمداد می‏کنند و گفته‏اند وقتی خبر خوشی به ما می رسد ما شادمانه می‏رقصیم و وقتی خبر اندوه‏بار می‏گیریم رقص ما نیز اندوهگین خواهد بود.

رقص


در یک کشور غریبه با رقصاندن دست،سر و صورت...خود سعی می‏کنیم دیگران ما را بفهمند.در کشورهای مختلف جهان حرکات بدنی ابزاری است برای فهماندن مقاصدمان به دیگران.البته اینها نوع‏ خاصی از رقص است.برای درک بهتر موضوع باید به این پرسش پاسخ داد که رقص چیست؟

رقص

واژه رقص dance و رقصیدن‏ dancing از واژه کهن آلمانی یعنی‏ danson به معنای کش آمدن،دراز کشیدن و قدم بلند برداشتن آمده است. همه‏ی رقص‏ها از کش آمدن و آرام‏ گرفتن ساخته شده‏اند.در رقص عضلات کشیده‏ می‏شوند و بعد آرام می‏گیرندقص پدیده‏ای‏ دارای سازمان بوده و تنها دربردارنده‏ی حرکت از روی احساسات و شادی نیست.اما پاسخ درست به‏ این پرسش که رقص چیست.رقص عبارت است‏ از شرح احساسات و عواطف یک فرد از طریق‏ حرکاتی که با ریتم خاصی نظم یافته است،اینکه‏ چرا رقص باید منظم،موزون و ریتم داشته باشد با اندکی توجه به محیط پیرامونی ما مشخص خواهد شد.قبل از این‏که هرموجود زنده‏ای روی زمین‏ خلق شود،به وجود آمدن جهان کهکشان‏ها، ستارگان،سیارگان،ماه و...خلقی بزرگ و موزون‏ در فضا بود.سیارگان به دور خورشیدهای خود و ماه به دور ستارگان خود می‏چرخیدند.حرکت‏ سیاره ما،زمین به دور خود با ریتمی انجام‏ می‏شود که حاصل آن به وجود آمدن شب و روز است.سپس هنگامی که سیارگان صاحب حیات، ظاهر شدند زمستان و تابستان خلق شد و ریتم‏ رشد کردن و تغییرات گوناگون بعدی را ایجاد نمود.

رقص


این جهان مملو از تغییر در نسل‏هایی است‏ که حیات خود را مدیون تپش قلب‏ها و تنفس‏ موزون ریه‏های آنها بود.شنا کردن،پرواز،دویدن‏ و...حرکت موزون توأم با رقص انسان است که‏ بر او حیات‏بخش است.حتی موجودات حیوانی‏ سال‏ها قبل از انسان به رقص‏هایی موزون در طبیعت پرداخته‏اند.حرکات موزونی که در هرکدام‏ از رقص‏ها با حرکات زندگی و حیات‏بخش آغاز می‏شد،مردم‏شناسان بسیاری رقص‏های امروز قبایل ابتدایی را وابسته به رقص‏های پرندگان‏ می‏دانند.

رقص

رقص پدیده‏ای جهانی است.در اجتماعات‏ گوناگون تفاوت‏های مهمی از نظر شیوه اجرا و معنی متوجه رقص است.اینک باید دانست چه‏ اتفاقاتی باعث تفاوت در رقص‏های مناطق مختلف‏ جهان می‏شود. تا حدودی نوع رقص علاوه بر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه،تحت تأثیر محیط طبیعی افراد گروه قرار دارد.مقایسه زندگی‏ خوشه‏چینان،صحرانشینان وصنعتگران به خوبی این نکته را به ما نشان می‏دهد.یکی در سبزه‏زار زندگی می‏کند یکی در کویر دیگری در کوه آن یکی در باغ و آخری در دنیای ماشینی. بنابراین تأثیر محیط بر جهان‏بینی افراد،آمال و آرزوها و پنداشت‏ها و دریافت‏ها انعکاس مهمی در رقص گروه‏های مختلف اجتماعات بشری از خود برجای می‏گذارد.میزان بارندگی،وجود دشت‏ها و...در نوع رقص‏ها دخالت دارند.مثلا رقص‏های گروهی در مناطق کوهستانی‏ که کمتر دشت وجود دارد ظاهر می‏شود(12: Haskell )اگر باران کافی برای کشت و زرع‏ نمی‏آمد یا بلایایی دیگر متوجه‏ انسان می‏شد،انسان از طریق‏ تأسی به رقص می‏خواست‏ موجبات رخداد امور مورد نیاز خود را مهیا سازد.انسان قبل‏ از هرشکار به صورت‏ لال‏بازی تقلیدی از شکار می‏کرد،این تقلید شامل کشتن شکار نیز می‏شد. احتمالا بسیاری از رقص‏های جادویی ابتدایی در قلب پانتومیم‏های آیینی رخ داده است.بنابراین‏ رقص نه تنها از نظر جلوه بیرونی جذاب است بلکه‏ به خاطر معانی همراه آن بسیار جالب‏تر و مهم‏تر می‏باشد.رقص‏ها همیشه به سبک قدیمی خود به‏ اجرا درمی‏آمدند تا افسون‏های مورد نظر مفید واقع‏ شوند.اما با تغییر در زندگی انسان چه از نظر کمی‏ چه کیفی یعنی با بهبود یافتن وضع تولید،طرح‏ عقاید و رسوم جدید،رواج بهبود وضع پول، پیدایش اوقات فراغت و حکومت‏ها وضعت و نحوه رقص‏اه نیز تغییر کرد و حتی گاهی معانی‏ آن هم عوض شد ولی از بین نرفت،بلکه شیوه‏ها و معانی نو مطرح و به کار گرفته شد هرچند هنوز هم در جوامعی که با اکتشافات جدید سر و کاری‏ ندارد مظاهری از رقص‏های جادویی را سراغ داریم‏ که برای مقابله با بلایای طبیعی به کار می‏روند.

رقص

رقص، هنگامی که در حال حرکت در یک سری از مراحل، به تنهایی و یا با دوست یا گروه ها ، معمولا در راه ارتباط حرکات به سرعت و ریتم موسیقی است.
انواع مختلفی از رقص وجود دارد از جمله: Belly dance رقص شکم-رقص سنتی-و eurhythmics رقص تناسب حرکات.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.