سایت آرامش روان

اس ام اس و جوک طنز

سایت آرامش روان

اس ام اس و جوک طنز

التهاب دهان چه چیزی است

التهاب دهان چه چیزی است

التهاب دهان ,التهاب دهان و زبان,التهاب دهانه معقد,التهاب دهانه معده,التهاب دهانه وازن,التهاب دهان و لثه,التهاب دهانه رحم و حاملگی

التهاب دهان , التهاب دهان و زبان , التهاب دهانه معقد , التهاب دهانه معده

توضیحاتی در مورد التهاب دهان

استوماتیت التهاب دهان است. استوماتیت به غشاهای مخاطی که پوست نازک پوشانندۀ سطح داخل دهان هستند، لطمه می‎زند. غشاها مخاط محافظ و همچنین جدار داخلی سیستم گوارش را از دهان تا مقعد تشکیل می‎دهند. استوماتیت نوعی از موکوزیت است، اختلالی که به عنوان درد یا التهاب غشاء مخاطی تعریف می‎شود. موکوزیت یک عارضۀ نسبتاً شایع شیمی‎ درمانی و اشعه درمانی است. این اختلال می‎تواند به داخل لب‎ها، چانه، لثه، زبان و گلو آسیب برساند. استوماتیتی که برگشت کننده و شامل زخم‎های دهانی است استوماتیت آفت عودکننده (RAS) نامیده می‎شود و با توجه به اینکه 5 تا 25 درصد جمعیت آمریکا به نوعی مبتلا به آن هستند شایع‌ترین شکل بیماری‎هایی است که به ناحیۀ دهان آسیب می‎زنند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب دهان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

التهاب دهان چیست

استوماتیت به معنی التهاب دهان است که ممکن است فراگیر باشد و مخاط دهان، لب ها، زبان و کام را درگیر کند و یا از نوع استوماتیت آفتی باشد.

التهاب دهان یا استوماتیت

استوماتیت به معنی التهاب دهان است که ممکن است فراگیر باشد (مخاط دهان، لب ها، زبان و کام را درگیر کند) یا از نوع استوماتیت آفتی باشد. البته شایع ترین التهاب دهانی، استوماتیت آفتی است. انواع دیگر استوماتیت، معمولا بعد از رادیوتراپی در داخل دهان ایجاد می شوند. در افرادی که مشکلات بدخیمی سر و گردن دارند و تحت رادیوتراپی هستند، بعد از مدتی مخاط دهان دچار سوزش، زخم و قرمزی می شود که می تواند عوارض بدی به جای بگذارد. نوع سوم استوماتیت که می توان در این طبقه بندی به آن اشاره کرد، استوماتیتی است که ناشی از ویروس ها از جمله ویروس تبخال به نام هرپتی فرم است و معمولا در بچه ها و گاه در بزرگسالان اتفاق می افتد. این سه نوع از شایع ترین انواع استوماتیت ها هستند که نوع ویروسی آن از همه شایع تر است.

علائم التهاب دهان

بیمار مبتلا به استوماتیت چه علایمی دارد و چه مدت طول می کشد تا این علایم برطرف شوند؟ بستگی دارد بیمار به کدام یک از انواع این بیماری مبتلا شده باشد. اگر استوماتیت ناشی از ویروس باشد شامل قرمزی و ورم لثه است و بیشتر در کودکان 2 تا 3 ساله دیده می شود. زخم هایی که بیشتر روی لثه ایجاد می شود دردناک است و کودک نمی تواند تغذیه کند و باعث بیقراری و گریه کودک می شود. این بیماری خود به خود و بعد از گذشت دوره خاصی که معمولا یک هفته یا کمتر است از بین می رود. استوماتیتی که ناشی از رادیوتراپی و به قول عوام به دنبال برق گذاشتن به وجود می آید، باعث بروز قرمزی و سوزش دهان و بروز زخم هایی در دهان می شود و غذاخوردن را با مشکل مواجه می کند. در واقع می توان گفت تا زمانی که رادیوتراپی ادامه دارد،این مشکل هم وجود دارد. معمولا بعد از اتمام دوره رادیوتراپی، 2 تا 3 هفته طول می کشد تا آنها کاملا بهبود یابند. در استوماتیت آفتی زخم هایی گرد یا بیضی شکل، زردرنگ یا خاکستری با حاشیه قرمز و تا حدی برجسته و بیشتر در جلوی دهان یا پشت لب، در کف دهان، زیر و کناره های زبان ایجاد می شوند. آفت ها انواع مختلفی از جمله انواع کوچک و بزرگ دارند و علایم التهابی از خود نشان می دهند.

درمان التهاب دهان

چگونه می توان آنها را درمان کرد؟ آیا نیاز به درمان خاصی دارند؟ درمان استوماتیت با توجه به نوع آن متفاوت است. نوع ویروسی آن هیچ درمانی نمی خواهد. اگر در کودکان باشد، فقط چون کودک بیقراری می کند، ممکن است والدین را دچار اضطراب و نگرانی کند. کافی است به آنها اطمینان داد که علایم خودبه خود از بین می روند. در مورد نوعی که ناشی از رادیوتراپی است بهتر است از دهانشویه استفاده شود. دهانشویه های زیادی امروزه در بازار موجود است که بدون نسخه هم قابل خریداری است. انواعی که دارای ماده ای به نام بنزین آمید است این علایم را کمتر می کند. در مورد استوماتیت آفتی هم می توان از یک قاشق شربت دیفن هیدرامین فقط به عنوان دهانشویه استفاده کرد و با آن دهان را شستشو داد. پمادهای کورتیکواستروییدی نیز گاهی استفاده می شود که دوره آفت را کمتر می کند و مشکل بیمار را از بین می برد.

التهاب دهان و عوامل خطر

آیا عوامل خطری وجود دارد که احتمال استوماتیت را افزایش دهد؟ گاهی آلرژی های غذایی در ایجاد استوماتیت های ناشی از آفت موثر هستند، مخصوصا مواد خوراکی که در آنها از گندم استفاده شده است. مصرف بیش از حد غذاهای تند به مخاط دهان آسیب می رسانند و مخاط را از حالت طبیعی نرم خارج می کنند که باعث کاهش مقاومت مخاط به میکروب ها، عوامل سرطان زا و عفونی می شود کم خونی هم ممکن است در بروز استوماتیت آفتی دخیل باشد. ضعف سیستم ایمنی نیز عامل خطر دیگری برای بروز استوماتیت آفتی است. ارث هم در بروز آن دخیل است. در استوماتیت ویروس هرپتی فرم که بیماری مسری است، باید به بیماران سفارش کرد که با دیگران روبوسی نکنند و خصوصا با کودکان تماس پوستی نداشته باشند.

التهاب دهان و رژیم غذایی

آیا رژیم غذایی خاصی را به این افراد پیشنهاد می کنید؟ مصرف ویتامین آ و مواد غذایی حاوی این ویتامین در ترمیم مخاط دهان کمک کننده است و التهاب را کاهش می دهد. این افراد باید از مصرف مواد غذایی تند یا شور که باعث بروز سوزش می شوند خودداری کنند. مصرف بیش از حد غذاهای تند به مخاط دهان آسیب می رسانند و مخاط را از حالت طبیعی نرم خارج می کنند که باعث کاهش مقاومت مخاط به میکروب ها، عوامل سرطان زا و عفونی می شود. به همین دلیل در جوامعی که مصرف غذاهای تند در آنها رایج است، احتمال بروز استوماتیت و سرطان های دهان در حدود 40 تا 50 درصد بیشتر از سایر جوامع است.

انواع التهاب دهان

دو نوع اصلی استوماتیت وجود دارد: زخم‎های دهان این زخم‎ها همچنین به عنوان زخم‎های آفت شناخته می‌شوند و از شایع‎ترین علل استوماتیت هستند. این زخم‎ها به رنگ سفید یا زرد رنگ پریده با حلقه‎های بیرونی قرمز رنگ ظاهر می‎شوند. زخم‎های دهان می‎توانند به صورت منفرد یا خوشه‎ای بروز کنند و معمولاً در قسمت داخلی لب‎ها یا چانه یا روی زبان ظاهر می‌شوند. زخم‎های دهان به دردهای گذرا اما شدید منجر می‎شوند. در موارد کوچک، که معمول‎تر است، زخم‎ در طول 4 تا 14 روز بهبود پیدا می‎کند. در موارد شدیدتر، که برای یک دهم کل موارد لحاظ می‎شود، زخم‎ها می‎توانند تا 6 هفته ادامه داشته باشند. هر کس ممکن است به زخم دهان مبتلا شود، با وجود این احتمال ابتلاء به این زخم‎ها در زنان در دوران نوجوانی و سال‎های بیست زندگی بیشتر است. این بیماری می‎تواند در میان اعضاء خانواده ادامه داشته باشد، اما مسری نیست. تاول تبخالی تاول‎های تبخالی جراحت‎های کوچک و دردناک و پر از مایع هستند که معمولاً روی لب یا در اطراف آن و نزدیک حاشیۀ دهان بروز می‎کنند. این بیماری که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) بروز می‎کند در عین حال به عنوان استوماتیت تبخالی نیز شناخته می‎شود. فرد ممکن است پیش از بروز زخم‎ها دچار یک حس مور مور یا سوزش و همچنین حساسیت به درد شود. تاول تبخالی حول یک جرب زردرنگ خشک و پوسته پوسته می‎شود. تاول‎های تبخالی 5 تا 7 روز ماندگاری دارند و می‎توانند دوباره ظاهر شوند. این زخم‎ها در عین حال بسیار واگیردار هستند. استوماتیت بر مبنای ناحیۀ آسیب دیده در دهان به دسته‌بندی‎های مختلفی قابل تقسیم است: • چلیت – که به معنی التهاب لب‎ها و اطراف دهان است • گلوسیت – که به معنی التهاب زبان است • گینگیویت – که به معنی التهاب لثه‎ها است • فارنژیت – که به معنی التهاب پشت دهان است

علت التهاب دهان

استوماتیت می‎تواند بر اثر طیفی از عوامل مختلف که همزمان با همدیگر همپوشانی دارند بروز کند. اغلب اوقات این بیماری به علت زخم، عفونت، آلرژی یا بیماری‌های پوستی بروز می‎کند. شایع‎ترین علل عبارتند از: • صدمۀ ناشی از اتصال بد دندان مصنوعی یا پروتز دندان، گاز گرفتن بخش داخل چانه، زبان، لب و عمل جراحی • درمان‎های سرطان یا شیمی‎درمانی • عفونت ویروسی مثل تبخال • عفونت قارچی مثل برفک • هر وضعیت مرتبط به خشکی دهان • کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو مثال‎های دیگر شامل موارد زیر است: • عفونت‎های باکتریایی • عفونت‎های واگیردار جنسی • ضعف یا کمبود سیستم ایمنی • تحریک ناشی از مواد شیمیایی قوی • استرس • برخی بیماری‎ها نظیر بیماری بهجت، بیماری کرون، و لوپوس • داروها شامل داروهای سولفا، داروهای ضد صرع، و برخی انواع آنتی‎بیوتیک • کمبودهای غذایی • واکنش‎های آلرژیک • سوختگی ناشی از غذاها و نوشابه‎های داغ برای درمان کامل استوماتیت شناخت علت بروز آن اهمیت دارد.

التهاب دهان و تشخیص آن

تشخیص کاملاً وابسته به علت ایجاد استوماتیت است. بررسی‎های مرتبط شامل معاینۀ جسمانی است، زیرا دکتر از طریق معاینه به اطلاعات بسیاری در مورد ظاهر و توزیع زخم‎ها دست پیدا می‎کند. دیگر تست‎ها شامل موارد زیر هستند: • سواب، هم باکتریایی و هم ویروسی • خراش بافت یا استفاده از سواب برای عفونت‎های قارچی • بیوپسی • آزمایش خون • تست پچ برای شناسایی آلرژی دکتر همچنین به تاریخچۀ پزشکی بیمار رجوع می‎کند تا ببیند که آیا داروی فعلاً مورد استفاده یا قبلی سبب بروز استوماتیت شده است یا خیر. دکتر همچنین در مورد تاریخچۀ روابط جنسی فرد و سیگاری بودن وی سؤال می‎کند. بیماری‎های دیگر می‎توانند سبب استوماتیت شوند، بنابراین تحقیق و تشخیص به دکتر در مورد صحت درمان اطمینان می‎دهد.

التهاب دهان و درمان آن

دمان استوماتیت به علت بروز بیماری بستگی دارد. درمان ریشه‎ای بیماری مهم است زیرا استوماتیت بر اثر موارد زیر ایجاد می‎شود: • آلرژی: اگر استوماتیت ناشی از آلرژی باشد، آنگاه دکتر در جستجوی نوع آلرژی خواهد بود و به رفع آثار آن می‎کوشد. • عفونت: اگر استوماتیت ناشی از عفونت باشد ممکن است بسته به نوع عفونت نیازمند درمان و داروهای تخصصی باشد. • بیماری: اگر یک بیماری خاص علت استوماتیت باشد، دکتر شناسایی بیماری و درمان آن را هدف قرار می‎دهد. • کمبود غذایی: دکتر می‎تواند مشکلات تغذیه‎ای را با دارو و رژیم غذایی هدف قرار دهد.

التهاب دهان و درمان موضعی

مشخص شده است که درمان‎های موضعی که به طور مستقیم در ناحیۀ پوست اعمال می‎شوند درد را تخفیف داده و سرعت التیام را بالا می‎برند. انواع درمان‎های موضعی شامل موارد زیر است: • کورتیکوستروئیدهای موضعی: در اغلب موارد به صورت محلول شستشو استفاده می‎شوند و با تخفیف علایم به فرد امکان غذا خوردن، نوشیدن، و صحبت کردن بدون احساس درد و ناراحتی را فراهم می‎کنند. • آنتی‎بیوتیک‎های موضعی: این داروها اغلب به صورت ژل یا محلول شستشو وجود دارند و دارای ترکیبات ضد التهابی و آنتی‎بیوتیک هستند. • بی‎حس کننده‎های موضعی: اینها از جمله داروهای بی‎حس کننده هستند، و برای تسکین موقت درد به طور مستقیم در ناحیۀ زخم استفاده می‎شوند. • کانکا: یک محصول غیر نسخه‎ای که یک لایۀ حایل برای زخم‎های دهان ایجاد کرده و باعث تسکین موقت درد می‎شود.

التهاب دهان و پیشگیری

برخی پرهیزهای اولیه برای توقف بازگشت استوماتیت وجود دارد که مثال‎هایی از آنها شامل موارد زیر است: • استفاده از دهان‎شویه‌های ضد عفونی و غیر الکلی • درمان خشکی دهان مزمن • استفاده از مسواک نرم • داشتن تغذیۀ کامل و سیراب نگه داشتن بدن • مراقبت دندان‎پزشکی منظم

درمان خانگی آفت دهان

برگ ریحان : برگ ریحان تازه را بجوید. این کار را دوبار در روز تکرارکنید، هر بار می‌توانید ۳ تا ۵ برگ ریحان را بجوید. این روش را تا درمان آفت ادامه دهید. پیاز : پیاز را به شکل خام بخورید. می‌توانید همراه غذا و به عنوان چاشنی از آن استفاده کنید. پیاز به دلیل داشتن سولفور در درمان آفت دهان بسیار مؤثر است. گوجه‌فرنگی : می‌توانید در سالاد از آن استفده کنید یا بطور جداگانه بطور روزانه مصرف کنید. روش دیگر قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی است. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید و تا درمان آفت ادامه دهید.قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی در درمان آفت دهان موثر است دمنوش گل‌همیشه بهار: می‌توانید به صورت دهان شویه نیز این دمنوش را قرقره کنید. برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک را در آب بجوشانید. برای دهان شویه صبر کنید دمنوش سرد شود و پس از آن قرقره کنید. پودر زردچوبه : کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید. این خمیر را مستقیماً بر روی زخم بگذارید. می‌توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید. روغن نعناع : روغن نعناع را مستقیماً بر روی زخم‌ها استفاده کنید تا درد آن کاهش یابد. می‌توانید دوباردر روز این کار را انجام دهید. سعی کنید روغن نعناع حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو دهید. ماست و پنیر محلی : ماست درمان مؤثری برای آفت دهان است. خوردن ماست دوبار در روز یا خوردن ترکیب موز و ماست برای صبحانه در بهبود آفت مفید است. پنیر محلی نیز مفید است.آب پرتقال : خوردن آب پرتقال تازه (۳ تا ۴ نوبت در روز) می‌تواند به درمان زخم آفت کمک کند. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز آفت دهان، کمبود ویتامین C‌ است. آب پرتقال تازه سرشار از ویتامین C است و استفاده روزانه‌ی آن، ویتامین C‌ مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. شیرِ نارگیل : از شیرِنارگیل به عنوان دهان شویه، ۳ تا ۴ بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید. می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنید و از آن برای دهان‌شویه استفاده کنید.برای درمان آفت دهان, از شیرِنارگیل به عنوان دهان شویه استفاده کنید دوغ : به طور روزانه مصرف کنید. دوغ یکی از مؤثرترین روش‌های درمان آفت است. آب : به طور متناوب با آب سرد و گرم دهان را شستشو دهید. هر بار دو فنجان آب کافی است (یکی سرد، دیگری گرم). این درمان بسیار ساده و در دسترس است. شاه‌ توت : خوردن آب شاه‌توت، راه درمانی دیگری است که باعث کاهش درد و تحریک زخم‌های دهانی می‌شود. تخم گشنیز : یک قاشق از تخم گشنیز را در مقداری آب بجوشانید، پس از سرد شدن محلول، به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید. این کار را ۳ تا ۴ بار و تا بهبود زخم‌ها ادامه دهید. آلوئه ورا : آب آلوئه ورا را ۲ تا ۳ بار در روز قرقره کنید و تا بهبودی زخم ها ادامه هید.

بیشتر بخوانید : التهاب حلق ♥ التهاب حنجره ♥ التهاب لثه ♥ التهاب زبانآبسه دهان

علت و علائم و درمان التهاب حلق مزمن در کودکان و بزرگسالان

التهاب حلق

التهاب حلق ,علائم التهاب حلق,علت التهاب حلق,دلیل التهاب حلق,دلایل التهاب حلق,علل التهاب حلق,درمان التهاب حلق,التهاب حلق و درمان آن,بیماری التهاب حلق

التهاب حلق , علائم التهاب حلق , علت التهاب حلق , دلیل التهاب حلق

توضیحاتی در مورد التهاب حلق

فارِنژیت (به انگلیسی: Pharyngitis) یا التهاب گلو، به عنوان یک علامت در بسیاری از بیماری‌های عفونی و التهابی دستگاه تنفس فوقانی دیده می‌شود. این علامت بسیار شایع می‌باشد. بسیاری از عوامل ویروسی و باکتریال و حتی غیرعفونی باعث فارنژیت می‌شوند. فارنژیت می‌تواند باعث ورم لوزه‌ها شود و گاه با تب و سرفه همراه است. در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب حلق صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علل التهاب حلق و فارنژیت

باکتریایی شایع‌ترین نوع فارنژیت باکتریایی، فارنژیت استرپتوکوکی است. عامل ایجادکننده در فارنژیت استرپتوکوکی همانطور که از نامش پیدا است، یک باکتری به نام استرپتوکوک می‌باشد. استرپتوکوک باعث ایجاد گلودرد، قرمزی و اگزودا (پوشش زرد روی لوزه‌ها)، پتشی یا دانه‌های قرمز روی فضای خلفی حلق می‌شود. همراه با تب، بزرگ شدن غدد لنفاوی قسمت قدامی گردن، سردرد، دل درد و استفراغ هم وجود دارد. در این بیماری معمولاً سرفه، عطسه و آبریزش بینی فراوان وجود ندارد. تشخیص قطعی این بیماری با کشت حلق یا تست سریع ترشحات حلق از نظر وجود استرپتوکوک است. تست سریع به‌طور وسیع در دسترس پزشکان در ایران نیست و کشت حلق هم در صورت اعتماد به آزمایشگاه و بیمار باید انجام شود، بنابراین تشخیص فارنژیت استرپتوکوکی در ایران معمولاً بر اساس علائم بالینی انجام می‌شود. وجود استرپتوکوک در حلق انسان و رشد آن در صورت عدم درمان و کنترل بیماری، ممکن است منجر به تب روماتیسمی شود و از این نظر، درمان آن حائز اهمیت بسیار است. سایر علل عبارت‌اند از: دیفتری باکتری گونوکوک (باکتری مولد عفونت سوزاک) ویروسی اکثر عوامل ایجاد کنندۀ فارنژیت، ویروس‌ها هستند که می‌توانند با تب و ضایعات تاولی در ناحیه حلق و دهان، خستگی، عطسه و سرفه همراه باشند. این ویروس‌ها از گروه انتروویروس‌ها می‌باشند و می‌توانند ضایعات جلدی نیز ایجاد کنند. ویروس سرخک سایر ویروس‌های درگیرکننده دستگاه تنفس مثل رینوویروس (ویروس سرماخوردگی) و کروناویروس را نباید فراموش کرد. اینها می‌توانند مشکلاتی برای گوش و شش‌ها نیز ایجاد کنند. ویروس اپشتین بار (Epstein-Barr) نیز به عنوان یکی از علایم خود باعث ایجاد فارنژیت اگزوداتیو در ناحیه حلق می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس تیپ I (تبخال)، در صورت ایجاد عفونت اولیه ممکن است باعث ضایعات زخمی و تاولی در داخل دهان همراه با تب و بی‌اشتهایی شود. این ضایعات ممکن است حتی به کنار لب نیز تجاوز نمایند. درمان علامتی برای درد، التهاب شدید و درمان ضد ویروس در این گونه موارد انجام می‌شود. ویروس آبله مرغان عفونت‌های شدیدتر در ناحیه فارنکس می‌تواند به صورت ژنژیویت نکروزان اولسراتیو(ضایعات زخمی شوندۀ لثه‌ها) توسط عوامل بی‌هوازی دهان باشد و فرم شدیدتر آن آنژین لودویگ به صورت سلولیت در ناحیه قسمت فکی و زیرزبانی است که با درگیری عوامل بی‌هوازی همراه بوده و نیاز به بستری و درمان با آنتی‌بیوتیک وریدی دارد. قارچی کاندیدیازیس سایر کلامیدیا انگل توکسوپلاسما علل غیرعفونی مواد شیمیایی

علل التهاب حلق و فارنژیت مزمن

وجود عفونت پایدار در اطراف حلق (مانند ورم مخاط بینی مزمن، ورم لوزه مزمن، سینوزیت مزمن، عفونت دندانی، گلودرد مزمن) تنفس دهانی (مانند بسته شدن بینی به دلیل پولیپ، تومور یا بیرون زدگی دندان به سمت لب‌ها) حساسیت مزمن (مانند سیگار زیاد، جویدن تنباکو، خوردن غذاهای تند، مصرف زیاد الکل) آلودگی محیطی (محیط پردود یا هوای کثیف شهر) هوار کشیدن (باعث صدمه به حلق و حنجره و فارنژیت مزمن می‌شود)

درمان التهاب حلق و فارنژیت

در صورتی که منبع بیماری باکتریایی یا قارچی باشد از درمان با آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضدقارچ استفاده می‌کنند. در صورتی که منبع بیماری ویروسی باشد درمان بسته به نوع ویروس متفاوت است. در درمان فارنژیت مزمن باید بیماری‌ای که موجب فارنژیت شده‌است پیدا شده و درمان شود. در درمان فارنژیت دانه‌دار گاهی از لیزر برای از بین بردن دانه‌های ته حلق استفاده می‌شود. نکتۀ قابل ذکر این است که بطور کلی در درمان فارنژیت‌ها از دگزامتازون استفاده نشود. چون اکثر عوامل ویرال در اثر تزریق این دارو شدت یافته علی‌رغم بهبود آنی و ظاهری بیمار طولانی شدن عفونت و دورۀ بیماری‌زایی را به‌دنبال دارد. عموم بیماران فردای پس از تزریق دگزامتازون از بدتر شدن علائم بالینی خود شکایت دارند. اما استفاده از ضد التهاب نظیر ناپروکسن یا تولمتین یا بروفن بلامانع است. از تجویز آسپیرین در دوران اپیدمی آنفلوآنزا بعلت احتمال ایجاد سندرم ری پرهیز شود

التهاب حلق یا گلودرد استرپتوکوکى

تقریباً یک‌نفر از هر ۱۰ آمریکائى سالانه مبتلا به گلودرد استرپتوکوکى (التهاب حلق، نوعى باکترى که باعث عفونت‌هاى مختلف از جمله عفونت حلق و لوزه‌ها مى‌شود -م). مى‌شود و ۴۰ میلیون نفر از بزرگسالان در اثر این عارضهٔ زمانى به پزشک مراجعه مى‌کنند. گلودرد علل متعددى دارد که براى اکثر آنها مراجعه به پزشک ضرورى نیست.

التهاب حلق و ویروس ها

بدون اغراق صدها ویروس مى‌توانند باعث بروز آنفلوانزا یا سرماخوردگى شوند و این بیمارى‌ها اغلب با گلودرد همراه است. اگر دچار گرفتگى و آبریزش بینی، عطسه، دردهاى عمومى همراه با گلودرد شدید، احتمالاً ویروس‌ها عامل بیمارى هستند به‌ویژه اگر تب بیمار کمتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳/۳۸ درجه سانتى‌گراد) باشد. این عفونت‌ها بسیار مسرى هستند و اغلب تعدادى ازا عضاء خانواده یا جامعه این علائم را نشان مى‌دهند. هنگامى که دستگاه ایمنى بدن شروع به ساختن پادتن‌هاى ضد ویروس مى‌کند بیمار بهبود مى‌یابد.

بیشتر بخوانید :

سه نما


زردچوبه و زخم معده

زردچوبه و زخم معده

زردچوبه و زخم معده ،زردچوبه زخم معده،زردچوبه برای زخم معده،خواص زردچوبه برای زخم معده،تاثیر زردچوبه بر زخم معده

،زردچوبه و زخم معده،زردچوبه زخم معده،زردچوبه برای زخم معده،خواص زردچوبه برای زخم معده،تاثیر زردچوبه بر زخم معده

استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان معده و نفخ مفید است.مریم نواب زاده گفت که سس ها را می توان برای درمان بیماری های گوارشی استفاده کرد.وی افزود که افزودن فلفل سیاه نیز به هضم اسید معده کمک می کند و باعث سوء هاضمه می شود.پزشک و محقق در پزشکی اسلامی و به طور کلی برخی از ادویه جات مانند زیره، فرشته، گل میخ، هل خوک و آویشن، در برداشتن ضعف و مؤثر هستند، گفت: “استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان معده و نفخ مفید است.” سوء هاضمه

زردچوبه و زخم معده

نوابزاده ادامه داد: خوردن مومیایی لیمو با نعناع برای درمان ناباروری و از بین بردن سوء هاضمه مفید است.وی گفت که استفاده از زنجبیل، آهو و عسل برای درمان سوء هاضمه نیز مؤثر است و اظهار داشت که این مواد باعث التهاب معده و درد ناشی از هضم می شوند.پزشک و محقق طب اسلامی گفت: خوردن هویج و نعناع نعناع و شیرینی مانند زیره و پنونه نیز مؤثر است. دارچین همچنین دارای ضد استرس و هضم کمک می کند. پریشانی دستگاه گوارش برای هضم و تسکین مفید است.به طریقی، زردچوبه یک داروی ضد التهابی قوی است که به بهبود هضم و تسکین علائم خاص اختلالات دستگاه گوارش کمک می کند.

زردچوبه برای زخم معده

مطالعه ی انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نشان داد که زردچوبه ممکن است برای انواع مختلف بیماریها مفید باشد، از جمله دیسپپسی و کولیت زخم. برخی از یافته های کلیدی این تحقیق عبارتند از:کورکومین ترکیبی از زردچوبه است که باعث تولید صفرا در کیسه صفرا می شود. گفته شده است که صفرا برای هضم سودمند است.زردچوبه برای افرادی که مبتلا به کولیت زخمی هستند، مانند یک محافظ محافظ در برابر بازگشت بیماری عمل می کند. کولیت زخمی یک بیماری دستگاه گوارش است که علائم آن به صورت دوره ای رخ می دهد.

خواص زردچوبه برای زخم معده

استثناء قابل توجهی در مورد مزایای زردچوبه ذکر شده در بالا، زخم معده است. محققان هیچ شواهدی را دریافت نکرده اند که زردچوبه برای کاهش زخم معده مفید است. در حقیقت، توصیه می شود که در صورت وجود بیش از حد زردچوبه از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است تولید اسید معده را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : زردچوبه تازهزردچوبه ♥  زردچوبه و لاغری ♥ زردچوبه در غذای کودکزخم معده

کمال مالاریا

یماری به صورت رایگان و با حفظ رازداری ارائه می شود. مراکز مشاوره بیماری های رفتاری تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور فعال و قادر به دسترسی همه افراد به این مراکز به راحتی امکان پذیر است. آدرس و شماره تلفن مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با نام «مراکز مشاوره AIDS» در هر شهرستان از طریق سیستم 118 قابل دسترسی است.

کمال مالاریا


هنگامی که انگل آسیب دیده (پلاسمودیوم) وارد پشه های anopheles می شود، قبل از اینکه اولین علائم ظاهر شوند، کمون نامیده می شود. بیماری پشه اغلب بین 7 تا 30 روز بود. کوتاه ترین دوره پشه در پلاسمودیوم Falsi Parum "و طولانی ترین دوره کمون مالاریا است. داروهای ضد مالاریا مالاریا برای جلوگیری یا تسکین مالاریا برای مسافرانی که به سایت ملاعلی مهاجر سفر می کنند با تاخیر بین چند هفته تا چند ماه ها.
مراحل حمله به مالاریا

مرحله سرد (لرز خفیف)

مرحله داغ (تب، سردرد، حالت تهوع، حملات در کودکان)

در نهایت، عرق کردن (عرق، بدن به دمای طبیعی، خستگی)

[p.falciparum، p.vivax، p.ovale، (tertain)] حملات گاهی اوقات توسط انگل patermal (p.malariae (کوارتان)) انجام می شود هر دو روز و حملات سه روزه توسط انگل کوارتز.
علائم مالاریای حاد

مالاریا بر مغز، رفتارهای غیر طبیعی، حملات و یا سایر اختلالات عصبی تاثیر می گذارد.

آنمی و آنمی شدید ناشی از همولیز (مرگ سلولی)

هموگلوبینوری (هموگلوبین در اوره) به علت همولیز

(ADRS)، ادم ریوی یا سندرم دیسترس تنفسی

کاهش تعداد انگل ها در پاسخ به درمان

عادی در انعقاد خون و ترموستات

دستگیری قلبی

علائم دیگری که باید توجه کرد عبارتند از:

نارسایی حاد کلیه (به درستی کار نمی کند)

Hyperparasitoma، که بیش از 5٪ از گلبول های قرمز آلوده به انگل مالاریا است

اسیدوز متابولیک (سطح بالای اسیدیته در مایعات و بافت های بدن) معمولا با هیپوگلیسمی (سطح گلوکز خون پایین)

هیپوگلیسمی نیز ممکن است در زنان باردار مبتلا به کمردرد یا پس از درمان با گنوره رخ دهد. عفونت های شدید معمولا در افرادی که مالاریا ندارند یا افرادی که ایمنی نسبت به مالاریا کاهش یافته است، رخ می دهد. . مالاریا شدید ممکن است در همه افراد در یک منطقه وجود داشته باشد که در آن منطقه انتقال مالاریا و مخصوصا زنان باردار وجود ندارد. بیماران مبتلا به مالاریای شدید باید سریعا درمان شوند.
روش های درمان مالاریا

این بیماری یک بیماری شدید است که میتواند در واقع مرگ و میر باشد (مخصوصا وقتی که آن مالاریای انگلی مضر است) و طبق دستورات سازمان بهداشت جهانی در مناطق بومی، درمان باید تا 24 ساعت پس از شروع اولین علائم این بیماری به دو دسته تقسیم می شود: بیماری ملایم که نیازی به درمان ندارد و بیماری شدید نیاز به پذیرش دارد. در مناطقی که این بیماری غیر بومی است، بیماران باید تحت قرنطینه قرار گیرند و سپس برای درمان درمان شوند. در برخی از کشورها (و نه ایالات متحده)، داروهای ضد التهابی شبیه سازی شده اند و بسیاری از داروهای ضد مالاریا قابل تزریق هستند. چگونه برای درمان بیماری مالاریا بستگی به عوامل مانند نوع انگل بیماریزا، که در آن عفونت و بیماری رخ داده است، وضعیت بالینی و آمادگی بیماران، بارداری، و چند چیز دیگر.

آشنایی با بیماری یبوست و شرح حال آن

آشنایی با بیماری یبوست و شرح حال آن


هموروئید (هموروئید) دیلاتاسیون داخل وریدی در کانال مقعدی است که به کنترل مدفوع کمک می کند. آنها زمانی که دچار تورم یا التهاب می شوند «بیمار می شوند».


Image result for ‫آشنایی با بیماری یبوست و شرح حال آن‬‎


عسل شایعترین بیماری مقاربتی است. احتمالا نیمی از مردم تا 50 سالگی تب خونریزی دهنده داشته اند. آسمانها بواسطه تورم رگهای منطقه مقعدی ایجاد می شود. اگر به هر دلیلی، فشار بیش از حد به رکتوم پایین (رکتوم) و رکتوم وارد می شود، رگهای غیر طبیعی غوطه ور می شوند. فشار بالا ممکن است به دلیل فشار مکرر روی رگهای رکتال یا رکتوم باشد. عوامل خطر. رژیم غذایی بدون چربی نشستن یا ایستادن چاقی، یبوست، ضعف عضلانی در سن پیشرفت، جراحی رکتوم یا پارگی مجرای. ژنیتالیا در طول کار و دوختن، بیماری کبد، سرطان روده بزرگ، رابطه جنسی مقعدی، فشار خون بالا در دستگاه گوارش. هموروئید خارجی به شکل توده نرم و تورم یا جرم سفت و سخت در اطراف ناحیه مقعد ظاهر می شود. خونریزی داخلی در کانال مقعد ظاهر می شود. هموروئید ممکن است در کانال مقعدی (خونریزی داخلی) یا در خونریزی (خونریزی خارجی) قرار داشته باشد. هموروئید ها ممکن است برای سال های زیادی وجود داشته باشد، اما تنها اگر خونریزی تشخیص داده شود.


هر کس می تواند کندوها را بگیرد در واقع، بیش از نیمی از افراد بعد از 50 سالگی مبتلا به این بیماری هستند. در بیشتر موارد، این بیماری به علت فشار و درد هنگام انجام دفع ادرار ایجاد می شود. علل دیگر بیماری عبارتند از: وراثت، سن، یبوست، اسهال، و گریه. هنگامی که کسی یک بار برای این بیماری به شمار می رود، احتمال وقوع تکرار بسیار زیاد است. این به این دلیل است که تورم ضخامت دیواره رگ ها را کاهش می دهد و به همین علت برای تورم به راحتی قابل دسترس است.


1- خونریزی خون قرمز ممکن است در رگه ها یا پس از حرکت روده، حجم خون کم و چکیدن در مدت کوتاهی دیده شود. 2. خارش یا ترشح موک بعد از حرکت روده. 3. بی اشتهایی 4. احساس که پس از حرکت روده، رکتوم به طور کامل تخلیه نمی شود (این فقط با هموروئید بزرگ دیده می شود. 5 التهاب و تورم هموروئید داخلی و خارجی ممکن است شکل های مختلفی داشته باشد؛ اما بسیاری از افراد ممکن است ترکیبی از هر دو را داشته باشند. خونریزی خیلی بد است


همه ما رگ های هموراژیک در حنجره داریم. اگر این رگ ها تحریک می شوند، ممکن است دچار التهاب، تورم یا حتی خونریزی شوند. این حالت معمولا هموروئید نامیده می شود. هموروئید دو نوع دارد: هموروئید خارجی و هموروئید داخلی.


از آنجا که هیچ پایه عصبی عضلانی حساس در کانال مقعد وجود ندارد، این نوع هموروئید بسیار دردناک نیست. با این حال، ممکن است در طی دفع خونریزی کنند. گاهی اوقات این نوع خونریزی ممکن است تا حدودی ملتهب شود، که می تواند از انسداد خارج شود. این وضعیت سقوط و سقوط هموروئید است. یک خونریزی داخلی معمولا با خون قرمز روشن در دیواره شکم تقریبا در طی یا بعد از حرکت روده همراه است. معمولا خون خون مدفوع را می گیرد، که مدفوع نامیده می شود، یا بر روی کاغذ توالت دیده می شود، یا در کاسه توالت افتاده. معمولا رنگ مدفوع طبیعی است. سایر علائم ممکن است شامل ترشح مخاطی، اسهال (در صورت افتادن انسداد) (خارش و بی اختیاری مدفوع) باشد. خونریزی داخلی معمولا وقتی که ترومبوز یا نکروز است، دردناک است.


آنها معمولا تحت معاینه فیزیکی هموروئید را تشخیص می دهند. معاینه بصری حنجره و اطراف آن می تواند منجر به تشخیص خونریزی خارجی یا کاهش یابد. یک معاینه مقعدی ممکن است برای تشخیص نئوپلاسم، پولیپ، پروستات متورم یا دیابت استفاده شود. با توجه به درد، انجام این معاینه بدون آرام سازی مناسب نیست، اگرچه اکثر خونریزی داخلی با درد همراه نیست. بازرسی داخلی داخلی از خونریزی داخلی ممکن است نیاز به یک آنسکوپ، یک دستگاه مشابه لوله های توخالی که به یک انتهای منبع نور متصل هستند. در حقیقت، دو نوع آسمان وجود دارد: خارجی و داخلی. تفاوت بین این دو توسط موقعیت خود نسبت به خط مشخص می شود. بعضی از افراد ممکن است همزمان علائم علائم را داشته باشند. اگر درد وجود داشته باشد، احتمال بیشتری در برش هموراژیک مقعد یا خارجی وجود دارد نسبت به خونریزی داخلی


نیمکره داخلی کسانی هستند که بالاتر از خط هستند. آنها با ستون هایی پوشیده شده اند که گیرنده درد ندارند. در سال 1985، به طور کلی، آنها چهار درجه یا مراحل خونریزی داخلی داشتند و به ترتیب درجه غرق شدن به چهار دسته تقسیم شدند. درجه اول: غرق نیست تنها عروق خونی برجسته شده است. در این مرحله هموروئید به داخل کانال مقعد متورم می شود، اما زیر خط دندان نمی افتد. خونریزی های کوچک در لایه داخلی عضله ایجاد می شود. در بسیاری از این افراد، این گام در نظر گرفته نمی شود، مگر اینکه خارش شدید روی سطح مقعد باعث خونریزی کمی شود. درجه دوم: در حالی که نشسته اما با بازگشت اتوماتیک به حالت بسته است. در این مرحله، هموروئید پایین تر از خط دندان پرولاپس است، اما با فشار دادن آن به موقعیت اصلی یا به معنی بخش کوچکی از هموروئید که از انسداد ظاهر می شود. اما بافت همبند کانال مقعد هنوز هم به اندازه کافی کافی است تا این حوادث را به عقب برساند. درجه III: غوطه ور شدن هنگام نشستن و نیاز به بازسازی با دست. در این مرحله، هموروئیها با انقباض یا تخلیه تبخیر می شوند و با کاهش فشار بر جرم، اندازه آن کاهش می یابد. هموروئید دردناک در موقعیت بیرون و خارج باقی می ماند. اما آنها را می توان با مراقبت های بزرگ به مقعد بازگشت. درجه چهارم: رها کردن و غیر قابل برگشت با دست. هموروئیدها به طور دائمی اکسترود شده و غیر قابل برگشت می شوند. مرحله جدی و جدی این بیماری زمانی است که مقدار زیادی از این کانولها خارج از انسداد هستند. این موقعیت دردناک و خطرناک نیاز به جراحی فوری دارد. اگر چه این طبقه بندی محدود است، اما برای انتخاب رویکرد درمانی استفاده می شود.